fredag 19 januari 2018

Vintern är här

Den här vintern har varit mild och lätthanterlig i Stockholm men nu kommer kylan. Egentligen är det otroligt vackert med den vita snön som lyser upp och ger himlen ett magiskt sken den mörka tiden. Däremot är snön sällan vit i stan, den blir snarare grå och sörjig och gör det svårt att ta sig fram. Därför har det varit skönt utan snö. Nu är snön i alla fall här och jag tycker att det är fantastiskt fint!

Något som passar att göra nu när kylan är här är dekorationer av is. Det är enkelt, kul att göra och blir väldigt snyggt. Fyll olika typer av kärl; bakformar, lådor och formar i plast - sådant som tål kyla. Lägg ner något dekorativt i formarna, till exempel grenar, kottar, chili, kryddor eller annat som du tycker passar. Låt vattnet frysa till is utomhus eller i din frys. När vattnet är helt genomfruset är det bara att stjälpa upp formationerna och dekorera med dem i kylan. När plusgraderna kommer smälter de förstås bort men då är det bara att göra nya när nästa köldknäpp kommer. Ha en trevlig helg!

4 kommentarer:

  1. Å så fint! Roligt att göra något av kylan. Jag gillar inte den här vintern som liksom är av och på hela tiden. Varmt och kallt om vartannat. Just nu vill jag bara ha sommar!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Hej Kersti! Vad kul att du gillar isformationerna! Jag håller med dig om att det vore härligt med sommar. Ganska påfrestande när vädret håller på fram och tillbaka- Härligt att det blir ljusare i alla fall, nu märks det ganska stor skillnad. Jag har fortfarande julgranen kvar!!! men nu ska jag väl kanske städa ut julen, få mer plats och ge plats för ljuset. Kram

      Radera