onsdag 9 oktober 2013

Purpurfärgad lättodlad böna

En stor del av hösten har jag haft möjlighet att äta hemodlade ärter och bönor - vilken lyx. Godast är de enkelt tillagade (som jag skrev om i ett tidigare inlägg) eftersom de har så fin smak när de är färska. Purpubönan är en riktig favorit på alla sätt och vis. Framför allt för smaken som är väldigt fin hos denna trådlösa brytböna, men också för att den är så vacker i grönsakslandet. Intensivt rosa blommor och sedan de vackert purpurfärgade bönorna. Tyvärr övergår den mörka färgen till en mer vanlig grön färg när de tillagas. Hos mig har purpurbönan varit lättodlad, fri från angrepp och har också gett mycket skörd. Det är med andra ord en böna jag gärna rekommenderar. Nu har tyvärr årets skörd tagit slut, men det är ju så det är med råvaror som hör de olika årstiderna till. Tråkigt att de finns så kort tid, men desto mer efterlängtade och speciella när de väl finns.

2 kommentarer:

  1. Vad vacker den är. Jag har bara odlat sockerärtor i mitt trädgårdsland aldrig några andra bönor eller ärtor. Men nu ska jag försöka lägga den här på minnet tills våren kommer. Ska bli spännande att prova något nytt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sockerärtor är också så goda, men testa gärna de här. Jag gillar dem väldigt mycket.

      Radera