måndag 6 maj 2013

Rädda humlorna



Nu när vårsolen kommer är det också dags för alla våra insekter att vakna till liv. Ibland är det lätt att glömma hur viktiga de är. En insekt som nog de flesta tycker är ganska söt, är humlan. Ändå är den utrotningshotad vilket skulle ge allvarliga konsekvenser. Humlan har viktiga uppgifter att sköta då den pollinerar och ser till att det blir både bär och frukt i våra trädgårdar. Försvinner humlorna blir det stora problem för alla som odlar. Dessutom hör deras surrande ljud och ulliga små uppenbarelser sommaren till. Just nu pågår en uppmaning hos bloggare för att sprida budskapet om hur viktigt det är att vi är rädda om humlorna och låter dem få en fristad i våra trädgårdar. Självklart ska vi även låta dem vara i fred i parker och på andra platser. Jag uppmärksammade utmaningen hos Annika med Naturliga Ting i Skåne och Helen med Helens Trädgård i Norrbotten. Ursprungligen startade utmaningen hos Anne med bloggen Moseplassen i Norge. Här har hon samlat länkar till artiklar och intressant information om humlor på norska och här finns svensk information att läsa. Det här är ett ämne som engagerar mig och som jag också skriver om i min bok. Nu uppmanar jag fler att sprida budskapet från norr till söder och i hela Norden. Tillsamman kan vi hjälpas åt att rädda humlorna!

6 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Vad roligt att du har hittat till min blogg och även vill sprida budskapet om att rädda humlorna.

    Ser i ditt inlägg nedan att du har skrivit en bok, jättespännande!

    Kollade för någon kväll sedan bland mina bilder tagna förra sommaren i trädgården.
    Hittade en grön insekt som jag googlade fram namnet på. Det var en Grön Blombock :=)

    Önskar dig en trevlig helg mitt i veckan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tittar in hos mig. Humlorna tillhör mina favoritinsekter, sen är de också oerhört viktiga för naturen i stort. Det är bra att budskapet sprids till många. Visst är den gröna blombocken fascinerande, den är inte heller något skadedjur utan en besökare som gärna kan få finnas i trädgården. Ha en trevlig helg du också!

      Radera
  2. Håller med dig till 100%. Det är min allra största favorit i trädgården. Synd att man inte kan klia dem på ryggen, de är ju så mjuka och ulliga. Du anar inte vilka räddningsinsatser jag har utfört för att föra ut humlor som förirrat sig in i växthuset. Vi får vara riktigt rädda om dem och även våra kära bin!!
    ....och du!!! Wow!! vilken fin bok du gett ut. Kul att få ett ansikte på en bloggvän som man bytt många tankar med. Den skall jag beställa...var så säker.
    Ha nu en riktigt skön helg för nu är det mycket att göra. Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så håller jag på med humlor och bin. Jag och en dotter ägnade en massa t ex tid åt att rädda en humla som hade hamnat i vattnet - den torkade och flög iväg efter ett tag. När jag var liten försökte jag att klappa humlorna, men det var förstås inte så bra... Tusen tack för snälla ord om boken, vad kul att du gillar den! Blir så glad! Ha en fortsatt skön helg bland alla vårsysslor. Kram/Eva

      Radera
  3. Ja nu har verkligen insekterna kommit! Jagar ut getingar och flugor hej vilt!

    Humlor är som sagt väldigt söta - och jag hjälper gärna till att sprida budskapet om att vara rädd om dom!

    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de underbara! Det är en bra idé att många skriver om dem, de är de värda.

      Radera